Tuesday, April 4, 2017

GRADUATION AT CITY CAMPUS LIVERPOOL U


Masih segar dalam ingatan, Bang Long mendapat keputusan cemerlang dalam SPMnya (2004), di MRSM Langkawi. Alhamdulillah....Kami amat bersyukur.  Dengan pencapain itu,  dia mendapat tawaran mengikuti Kursus Pre-Medic di UIA. Tapi  dia memilih untuk masuk Kolej Mara Banting, mengikuti Kursus Internatioanl Barcalaureate (IB). Kursus ini anjuran MARA untuk pelajar-pelajar yang akan dihantar ke luar negara, dan kursus persediaan itu memakan masa dua tahun. Sekejap saja masa dua tahun berlalu. Kemudian bulan September 2005, Bang Long fly ke University of Liverpool.

Ibu mana yang tidak gembira dengan takdir yang telah dilalui itu. Syukur alhamdulillah. Tapi jauh di sudut hati terasa sayu melepaskan anak yang masih muda ke negeri orang seorang diri. Semasa tiket flight diedarkan di KLIA, dan taklimat diberikan kepada sekumpulan pelajar yang akan berlepas itu, terasa sebak tidak tertahan. Waktu itu juga telah diedarkan chek wang sara hidup pemberian MARA  berjumlah  lebih kurang RM 14 ribu, sebagai bekalan awal. Dalam hati tak putus-putus dipanjatkan doa, supaya Bang Long selamat di perantauan. Tambahan pula untuk ke Liverpool dia seorang saja yang bakal mendaftar di situ. Tak terucapkan kebimbangan, dan kerisauan. Cuma Allah saja yang tahu. Hanya kepada Allah ku sandarkan harapan dan doa: supaya Bang Long selamat pergi, selamat belajar, dipermudahkan segala urusan, mendapat pimpinan dan hidayah, diberi pertunjuk jalan yang benar,  dan mudah-mudahan selamat pulang dengan kejayaan, in syaa Allah.

Selepas itu, masa pun terus berlalu, pejam celek Bang Long pun tamatlah pengajiannya selama 6 tahun. Syukur alhamdulillah dia berjaya mendapat ijazah yang diimpikannya. Kami pun dengan rasa syukur fly ke Liverpool untuk majlis Convocation meraikan kejayaan anakanda kami menerima segulung ijazah. Allah izinkan dia mendapat ijazah dan menjadi Doktor dari University of Liverpool yang bersejarah itu. 




No comments:

Post a Comment