Sunday, June 16, 2013

JALAN-JALAN KE LANGKAWI


14 JUN 2013
KUALA PERLIS

Lama sudah tidak menjenguk blog ini. Dalam perjalanan balik kampung ke Langkawi terpanggil untuk menulis pula. Pertama, tidak disangka-sangka ramai pula orang di jeti Kuala Perlis yang sudah berubah rupanya dan moden, lengkap dengan tempat duduk yang cantik kerusinya, sehinggalah kepada hawa dingin yang sejuk, menyenangkan semua penumpang. Cuma orangnya yang terlalu ramai, barang kali saiznya tidak cukup besar, berbanding pengunjung yang sudah semakin meningkat.

Kedua, amatlah seronoknya dapat naik bot yang besar dan kelihatan baru. Tempat duduk nombornya 567 dan 568, kerana bot sebesar itu muatannya untuk 600 orang penumpang.. Dalam perjalannan selepas letih membaca kami terlena.Tapi bila ramai dan riuh rendah bunyi tangisan budak-budak kami terjaga. Patutlah ramai yang menangis. Kalau orang dewasa tidak malu, sudah pasti semuanya akan menangis  juga. Bot cantik sebesar itu, 'aicond' tidak dapat dirasai, dan penumpang sangat panas dan seolah-olah sesak nafas. Sungguh satu penderaan yang tidak sepatutnya. Kalau mereka mengaut keuntungan, berilah sedikit keselesaan kepada penumpang. Barulah adil - menang-menang. Tapi inilah realitinya sejak dulu hingga kini, perjalanan ke Langkawi jarang ada yang sempurna.

Alangkah baiknya kalau perjalanan ke Langkawi dapat meninggalkan kenangan manis. Alangkah indahnya pula  kalau percutian ke Langkawi diiring  dengan semua yang indah dan menyenangkan, supaya dapat dikenang sampai bila-bila.

No comments:

Post a Comment