Sunday, July 29, 2012

HILANGNYA SEORANG SAUDARA.....


Selalunya bulan puasa begini rumah di kampung akan riuh rendah dengan suara Baby yang lincah dan ceria. Dia sangat suka apabila kami berhimpun untuk berbuka di kampung. Dia sangat teruja pabila semua orang ada. Jadi dia akan cuba tarik perhatian semua orang dengan manja. Kami sudah sangat biasa, dan kami pun memang sangat suka melayannya.

Tapi puasa kali ini, semua itu sudah tiada, semua itu sudah menjadi kenangan semata. Tinggal kenangan yang hanya dapat bermain dengan kata-kata, kerana sudah tiada di mata. Alangkah sunyinya sebuah keluarga, alangkah sayunya sebuah keluarga. Lantaran takdir sudah ternyata menentukan seadanya. Takdir sudah menentukan sudah terpisah dua insan dalam rumah tangga. Yang nyata Baby sudah tidak lagi dibawa pulang ke kampung kerana sudah roboh sebuah rumah tangga yang sudah sekian lama terbina. Baby tidak tahu apa-apa, memang dia ditakdirkan tidak mengerti satu apa pun pada tahap umurnya, disebabkan penyakitnya itu.

Bila ditanya kenapa Baby tidak pulang kampung, dia hanya mampu mengatakan dia sibuk seperti ucapan maminya. Alangkah sayunya Ramadhan ini... . Sudah hilang seorang saudara yang dikasihi sekian lama. Sudah hilang seorang saudara, dan saatnya pula saat semua insan lain bergembira menyambut bulan yang mulia. Semoga Allah memberikan hidayah dan semoga saudaraku itu dapat menghadapi ujian ini dengan sabar dan redha. Ramadhan ini aku kehilangan seorang ahli keluarga yang di kasihi  

No comments:

Post a Comment