Wednesday, May 23, 2012

SAYUNYA HATI.....




Sudah sekian lama, terhiburnya hati melihat cucu-cucu yang masih kecil, anak-anak Angah membesar dengan sihat, riang dan ceria. Alangkah bahagianya melihat Angah bahagia, dengan anak-anak yang terjaga, dan rumah tangga yang terurus. Terasa juga kekurangannya kerana menantu masih tidak dapat hidup serumah, lantaran berbeza tempat kerja dari segi geografi, seorang di Ipoh, dan seorang lagi di KL. Begitulah ketentuan Tuhan barangkali, angah masih lagi tidak dapat bertukar ke KL untuk hidup sebumbung dengan suaminya. Jadi, hiduplah dia dengan dua orang anaknya yang comel dan cerdas di Ipoh, dibantu seorang bibik yang kelihatan sangat cekap dan baik. Semua orang pun rasa berterima kasih dengan kehadiran dan bantuannya.


Keluarga bahagia .......

 Rupanya tidak lama suasana indah itu dinikmati Angah dan anak-anaknya. Belum genap 6 bulan bekerja, seperti pembantu rumah lain dia juga lari meninggalkan anak-anak dua beradik yang masih kecil dan tidak tahu apa-apa. Alangkah nekad dan kejamnya orang Indonesia ini, yang rakus ‘merompak’ duit kita untuk datang bekerja, kemudian lari bagi bagi mengecap kesenangan mereka. Alangkah tidak berperikemanusiaannya mereka, datang dengan duit beribu ringgit dari poket kita, setelah dapat visa lari pula. Manusia jenis apakah mereka, lebih kejam dari seekor binatang yang tidak boleh berkata-kata, atau binatang jenis apa pun jua. Seburuk-buruk binatang masih kenal orang yang beri dia makan, masih hormat orang yang dia kenal. ‘Binatang’ dari Indon ini memang binatang buas, memang binatang yang rakus, binatang yang tidak kenal siapa-siapa saja.
Ditinggalkan begitu saja tanpa belas kasihan.......

Alangkah… alangkah pilunya melihat angah terkapai-kapai melayan dua anak yang masih kecil, tanpa suami dan sanak saudara. Semoga angah diberikan kekuatan, diberikan ketabahan, diberikan pertunjuk jalan yang betul dan semoga segala kesusahan itu akan terus menambahkan keyakinan bahawa Allah tetap sayang kepada hambaNya. Jika Allah menguji kita dengan segala kesusahan, dan segala kepayahan, tentulah Allah juga telah sediakan jalan penyelesaiannya. Sayunya hati ….. tapi aku sangat yakin akan ada hikmah di sebalik apa yang terjadi ini.

No comments:

Post a Comment