Saturday, October 8, 2011

HI-TEA PENGAWAS 2011

HOLIDAY VILLA, ALOR SETAR 3.30 PETANG

Alangkah bangganya, pada tahun ini buat kali keduanya, pengawas sekolah berjaya menganjurkan Jamuan Tahunan. Jemputan telah dihantar awal-awal lagi. Ketibaan kami disambut gadis-gadis cantik di pintu utama, dan menu sungguh nampak menyelerakan. Credit should go to PK HEM kerana perancangan yang rapi. Memang sangat rapi perancangan, dan sangat jelas pemupukan kepimpinan yang kelihatan. Sungguh membanggakan.

Untuk bakal pemimpin yang cemerlang, diingatkan bahawa antara ciri penting untuk menjadi pemimpin yang cemerlang, perlu kebijaksanaan dalam sebarang tindakan. Ada orang dilantik menjadi pemimpin, ada orang minta dijadikan pemimpin, ada pula orang yang memang berbakat menjadi pemimpin, walau pun tidak diangkat atau diiktiraf oleh sesiapa pun. Jadi bagaimana pun cara kita menjadi pemimpin, yang penting bagaimana tindakan kita dalam proses memimpin.

Dengan kebijaksanaan, banyak perkara boleh selesai. Dengan kebijaksanaan yang kusut akan dapat lerai. Dengan kebijaksanaan masalah menjadi mudah. Jadi terlanjur menjadi pemimpin cubalah belajar menjadi bijaksana, cubalah amalkan bijaksana, cubalah bertindak dengan bijaksana dan dan meminpinlah secara bijaksana. Semuanya dapat diamalkan sejak di sekolah lagi. Belajarlah seni memimpin dengan bijaksana, mudah-mudahan bila nanti menjadi pemimpin, kita dapat diterima oleh masyarakat kerana kebijksanaan kita. Pemimpin yang bijaksana akan mendapat keberkatan di dunia dan akhirat. Oleh sebab itu marilah menjadi pemimpin yang mengamalkan sifat bijaksana.....

No comments:

Post a Comment