Thursday, June 17, 2010

RINDU

Suka sungguh hari Khamis - balik 3.30 bolehlah ada sedikit life. So aku melawat orang tua di kampung. Bawa pulut kuah durian, mee rebus dan mee goreng. Abah nampak sungguh gembira - makan pulut durian habis sepinggan. Cakap pun banyak, dan semangat, langsung tidak tidur, walaupun masih ada sedikit penatnya. Emak habiskan sepinggan mee goreng sorang-sorang. Senang hati melihat gembiranya mereka, bila anak balik ziarah. Yang sunyi jadi ramai, yang letih jadi lebih bermaya, yang rindu terubat juga. Aduhai nasib baiklah Tuhan letakkan aku dekat dengan mereka, jika tidak jenuhlah mereka menanggung rindu sepanjang masa, menghitung waktu setiap ketika, menunggu anak tak kun jung tiba. Aduhai bertuahlah mereka ada juga yang datang menjenguk pada setiap ketika, dipanggil bila-bila masa kan tiba. Syukurlah aku dapat berbakti pada mereka.mudah-mudahan sisa hidup mereka yang ada, mereka rasa bahagia. Aku juga turut rasa gembira. Syukur ya Allah.

Papa kata depa tu sakit pun ada, tapi yang lebihnya rindu kat kita. Eloklah boleh balik tengok bila ada masa, depa sangat suka.

Aku rasa depa lagi suka kalau cucu-cucu nampak ambil berat juga. Rasa bahagia lagilah terasa. Mudah-mudahan cucu-cucu tak lupa pengorbanan mereka.

No comments:

Post a Comment