Tuesday, June 15, 2010

LAPOR DIRI

Susah betul tak ada orang nak despatch. Despatch yang lama minta tukar ikut isteri. Ganti dengan tukang kebun buat sementara, dapat memo tukar pula sebab cuci kawasan sudah diswastakan. Akhirnya selepas lama tunggu dan merayu, datanglah seorang PAR baru. Bertukar dari JPN, memang pelik. Kalau kerja bagus mesti JPN tak lepaskan ke sekolah. Ini mesti ada yang tak kena.

Seperti biasa, first day lapor diri, mesti baca aku janji dulu. Explain kehenhdak aku janji, biar jelas the dos and the donts, supaya dia betul-betul faham apa yang sepatutnya dilakukan di tempat kerja baru. Juga diberitahu perkara-perkara yang tidak disukai oleh seorang ketua di mana-mana pun.

Dah lama berbincang, sudah selesai aku janji dijelaskan, dia minta untuk masuk pejabat pukul 2.30 petang selepas waktu rehat. Dengan tegas aku beritahu tidak boleh kerana tidak betul dari segi peraturan penjawat awam. aku cuma benarkan untuk sehari dua saja, kerana nak uruskan anaknya balik sekolah. selepas tu dia mesti masuk kerja tepat jam 8,00 pagi dan 2.00 petang. Dia kurang senang. Dia maklumkan dulu dia boleh masuk lewat untuk ambil anak sekolah. Kasihan dia, kerana tidak boleh fikir bahawa tidak ada bos yang suka stafnya langgar peraturan. Walaupun dia diam dan tidak pernah tegur, tapi dia tetap tidak senang stafnya langgar peraturan. Sebab tulah bos you tukarkan you. Dia dah tak tertanggung, dia dah tak larat nak bersubahat dengan you.

Sebab tulah you sudah lama kerja, tapi masih belum naik gred, masih belum naik pangkat. Sedangkan di sekolah saya, tidak ada staf bekerja lama masih di gred yang sama. Bos you tak tegur tapi dia tukarkan you keluar. Bagi saya masa 2 tahun, you kerja sungguh-sungguh, you ikut peraturan, you tidak curi tulang, saya akan cadang you ke gred yang lebih baik.

Sekarang dah 5 bulan bekerja, nampaknya dia pekerja yang memperlihatkan peningkatan dan menunjukkan komitmen. Pergi despatch pun cepat balik. Mudah-mudahan dia akan menjadi antara staf yang bekerja dengan cemerlang.

No comments:

Post a Comment