Saturday, September 14, 2013

PESAN SEORANG TEMAN


Apa yang ditulis hari ini ditujukan khusus untuk anak-anak tercinta yang sangat mama sayangi pada setiapa masa dan ketika. Walaupun jauh adanya dari kalian tapi mama akan terus mengajar dan membimbing, semoga kalian semua akan terus menjadi anak yang soleh dan solehah. Kutujukan juga untuk sahabat handai yang menjadi penggemar blog ini mudah-mudahan memberi manafaat, jika inilah sumbangan terakhir yang boleh diberikan. Selamat membaca.....

Berbua-bual dengan seorang teman untuk memperbaiki diri sendiri, memberikan sentuhan yang bukan kepalang. Dengan tenang dan hati-hati, dia memberitahu. Kita manusia, semakin meningkat usia dewasa,  seeloknya semakin dekat kita dengan Allah. Sepatutnya kita berusaha bersungguh-sungguh untuk 'taqarrub'. Maknanya taqarrub itu ialah, kita berusaha bersungguh-sungguh untuk  mendekatkan diri dengan Allah Rabbul Jalil, Allah Yang Maha Berkuasa dan lagi Maha  Penyayang. Bila kita dekat dengan Allah, Allah akan sentiasa dekat dengan kita. Sudah pasti orang yang Allah dekat Allah akan sayang. Bagaimanakah kita boleh mendekatkan diri kita dengan Allah? Bagaimanakah perlakuan mendekatkan diri dengan Allah supaya Allah akan sayang kepada kita dan kita kembali kepadanya, sebagai orang yang disayangiNya. Berikut dicadangkan langkah-langkah menuju 'taqarrub' atau mendekatkan diri kepada Allah:
1. Apabila kita mengerjakan solat, selalulah bayangkan bahawa  solat ini, solat yang terakhir yang boleh kita kerjakan. Maka solatlah dengan sekhusyuk yang boleh, rasakan nikmat bersolat terakhir itu dan mohonlah kemaafan daripada Allah agar diampunkan semua dosa, dan mohonlah supaya diterima solat yang terakhir itu, dengan sebaik-baik balasan. Cubalah laksanakan anda akan dapat rasakan kenikmatan bersolat dan akan dapat dirasakan dekatnya kita dengan Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang.
2.  Setiap kali kita membuat kabaikan dan kebajikan cuba bayangkan bahawa inilah perbuatan yang terakhir yang boleh kita kerjakan. Bayangkan kita sudah tidak ada masa  lagi dan tiada ada peluang lagi untuk berbuat kebajikan kerana ajal kita akan sampai pada bila-bila masa sekejap lagi. Sudah tentu kita akan mengharapkan hanya kepada Allah supaya menerima kebaikan ini, dan memberikan balasan sebaiknya kepada kita kerana kita akan menghadapa Allah sebentar saja lagi. Sudah terntu kita akan berbuat baik tanpa mengharapkan siapa-siapa dan tidak akan ada apa-apa perasaaan lain selain berharap hanya kepada Allah semata-mata. Bayangkan betapa dekatnya kita dengan Allah pada ketika itu, sudah pasti kita dapat merasakan nikmatnya mengharapkan harapan hanya kepada Allah jua. Alangkah indahnya..
3.  Pada setiap hari dan setiap masa, seeloknya  fikiran kita, hati kita dan bibir kita dibasahi dengan zikirullah. Bayangkan kita akan dijemput bila-bila masa saja, jadi sudah terntulah kita akan berzikir sebanyak yang termampu. Kita akan menyebut saja apa yang termampu supaya bila kita dijemput pergi, pasti banyaklah zikirullah yang sempat kita ucapkan. Bayangkan setiap hari kita membayangkan kita akan dijemput Allah pada bila-bila masa jadi sudah tentulah kita akan tidak lupa menyebut nama Allah dan akan berzikir kepada Allah, untuk menjadikan kita kembali kepada Allah sebagai orang yang hampir dengan Allah. Tidak ada lain yang kita harapkan selain Allah  jua adanya.
 
4.  Jika masih ada ibu dan bapa berbuat baiklah kepada mereka. Berilah apa saja yang mereka minta. walaupun kepuasan ibu bapa bukan menerima pemberian dari anak-anak, tetapi berilah kepada mereka untuk mendapat keberkatan kepada diri kita sebagai anak. Berilah sedikit wang gaji kita, walaupun sedikit tapi berterusan supaya berkat hidup kita. Jangan tunggu kita ada duit baru bagi, tapi bagi duit yang sedikit supaya kita akan ada duit, hasil berkatnya rezeki kerana berbakti kepada ibu bapa. Yang penting bukan duit itu kepada ibu bapa tapi ingatan dan sayang kita kepada orang tua kita yang dilihat oleh Allah.

5.Akhir sekali pada setiap hari sepatutnya kita berusaha menuntut ilmu, dan menambah ilmu walaupun sedikit. Bayangkan kita berada di taman-taman syurga, dan kita cuba menimba sebanyak mungkin pahala dengan menuntut ilmu, kerana berada di majlis ilmu selalu dikatakan berada di taman-taman  syurga. Bayangkan ajal kita sudah sampai dan kita pula berada di taman syurga yang Allah suka. Betapa nikmatnya kita merasakan dekat diri kita dengan Allah pencipa yang mencintai kita. Dan jika itu hari terakhir kita alangkah bahagianya kita dijemput pergi dengan mendapat pahala daripada menuntut ilmu di taman-taman syurga.

No comments:

Post a Comment