Friday, January 27, 2012

MENIMANG CUCU





















Majlis potong jambul Hayyan Naoki

Rasanya baru semalam aku menikmati hidup dengan anak-anak yang lincah, sihat dan mengasyikkan. Amat jelas kegembiraan hidup yang dirasakan, bersama anak-anak yang pelbagai ragam, pintar, dan cerdas. Alangkah bahagianya, dan alangkah bersyukurnya aku mendapat nikmat hidup berkeluarga kurniaan Yang Maha Esa.



















Sudah boleh dibawa berlalan

Masih segar dalam ingatan, saat-saat membesarkan mereka dengan penuh kasih sayang dan tinggi harapan pula. Semasa alam pembesaran awal dan alam persekolahan awal, kelihatan sangat memberangsangkan, kerana dalam memupuk beberapa tabiat positif, gaya hidup ibu bapa amat penting dan berkesan dalam jiwa anak-anak. Kehidupan sebagai guru, dan profession sebagai doktor yang banyak terlibat dengan mengulangkaji, merujuk buku, dan membaca sebagai hobi, menjadikan anak-anak dalam usia awal sudah amat terdedah dengan budaya dan tabiat membaca buku, tanpa dipaksakan, tapi amat berkesan.

Hannah Naomi yang comel

Tambahan pula dalam proses bekerja sebagai guru bahasa, memeriksa latihan pelajar memang amat banyak memakan masa, dan kita kelihatan di mata anak-anak seperti sangat banyak masa berdampingan dengan buku. Tapi kerja berat ini, bila dibuat sambil memantau anak belajar, memang menjadi pemangkin ke arah budaya membaca, dan budaya membuat sesuatu dengan fokus, yang sekaligus pula membentuk tabiat dan budaya membaca yang dikehendaki untuk seorang anak menjadi cerdik dan pandai dalam pelajaran.

Sekarang di saat ini, semua anak sudah berjaya dalam pelajaran, dan sudah pula berumahtangga dan menimang cahaya mata. Bermakna aku pula sudahpun menimang cucu yang kedua. Alangkah nikmatnya hidup mendapat anugerah ini. Alangkah bahagianya menimang cucu pada saat ini. Alangkah... alangkah....... Merenung jauh ke hadapan terasa alangkah sukarnya menjadi ibu dan bapa kepada anak-anak zaman generasi moden ini. Tapi alangkah besarnya cabaran ke arah mendidik anak menajdi insan kamil dan mendapat kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.
















No comments:

Post a Comment