Catatan di bawah dipetik daripada borang pencalonan Tokoh Guru Peringkat Daerah Kota Setar 2018 dan Negeri Kedah 2019. Semoga ia menjadi ingatan sebagai sebahagian daripada tugas yang pernah dilaksanakan sepanjang bertugas menjadi seorang guru.
SUMBANGAN PROFESSIONAL DALAM BIDANG KEGURUAN
Banyak terlibat dalam bidang akademik terutamanya dalam mata
pelajaran Bahasa Melayu pada
peringkat Sijil Tinggi Peperiksaan Malaysia
(STPM).
1 1. Mula menjalankan tugas sebagai Pemeriksa
kertas soalan Bahasa Melayu Kertas 1
STPM (Esei), sejak tahun 1981,
semasa Peperiksaan Higher School Certificate /STPM masih lagi di bawah kelolaan
University of Cambridge dengan kerjasama Universiti Malaya. Selepas itu pada
tahun 1892, dilantik sebagai Ketua Kumpulan Pemeriksa Kawasan Tengah
(Negeri Perak) bagi mata pelajaran Bahsa Melayu Kertas 1.
Selepas
peperiksaan STPM dikelolakan oleh Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) pada tahun 1983, telah dilantik pula sebagai Ketua Kumpulan Pemeriksa Kawasan Utara
(Pulau Pinang, Kedah Perlis) bagi mata Pelajaran Bahasa Melayu Kertas 1 (Esei)
sehingga tahun 1993.
Ketua Kumpulan bertanggung jawab mengelolakan 10 orang pemeriksa dalam kumpulan, iaitu guru pemeriksa di Kawasan Tengah (Perak) dan Kawasan Utara (Negeri
Kedah, Pulau Pinang dan Perlis). Setiap Ketua Kumpulan bertanggung jawab kepada
pemeriksaan skrip jawapan kepada lebih kurang 200 orang calon setiap orang
pemeriksa. Ini bermakna lebih kurang 2000 skrip jawapan calon
yang dipertanggungjawabkan untuk diperiksa, disemak dan diselaraskan
dalam setiap kumpulan. Ketua Kumpulan menyelaraskan pemeriksaan yang
dibuat oleh pemeriksa-pemeriksa di bawah seliaannya, dengan membuat pemeriksaan semula dan membuat penyelarasan markah, supaya selaras mengikut
skema pemarkahan yang telah ditetapkan
oleh University of Cambridge dan Majlis
Peperisaan Malaysia.
2 2. Penggubal
Soalan
Sehubungan itu, oleh
kerana Majlis Peperiksaan Malaysia baru mengambil alih tugas peperiksaan STPM
daripada Universiti Cambridge, maka MPM memerlukan himpunan soalan-soalan untuk
dilengkapkan dalam Bank Soalan MPM. Maka
kemudiannya telah dilantik pula sebagai Penggubal Soalan Bahasa Melayu Kertas
2 (Esei), dan Kertas 1 (soalan Aneka Pilihan).
Tanggungjawabnya
ialah menyediakan soalan-soalan untuk simpanan bank soalan MPM, bagi kedua-dua
kertas 1 dan 2. Selepas menyediakan soalan kemudian dilantik pula sebagai Pentaksir bagi soalan-soalan Kertas 1 dan
Kertas 2, sebelum diterima untuk dimasukkan ke dalam stok soalan di bank
soalan MPM.
3 3. Pentaksir
Skema Jawapan
Selepas itu
semua soalan yang telah diterima untuk simpan bank soalan MPM, maka akan
digubal skema pemarkahan bagi soala-soalan terplih. Sema skema yang digubal
oleh penggubal kemudiannya perlu dilakukan pentaksiran
kepada skema jawapan. Inilah yang
dilakukan oleh jawatankuasa pentaksiran skema jawapan bagi memastikan skema
jawapan boleh diterima pakai kesahannya dan skema tersebut boleh dijadikan
panduan bagi membantu pemeriksa-pemeriksa dari seluruh negara semasa memeriksa
skrip jawapan calon peperiksaan.
1 4. Penggubal
Silibus Baru Bahasa Melayu STPM
Dalam Tahun 1990
MPM telah melantik JK menggubal Silibus
baru bagi Mata Pelajaran Bahasa Melayu. Jadi terlibat pula membincangkan
item-item penting dalam silibus, sehingga membentuk dua komponen penting dalam
mata pelajaran Bahasa Melayu iaitu Bahasa Melayu 1 dan Bahasa MElayu 2. Panel membuat
pilihan komponen dan topik yang akan dimasukkan dalam silibus. Panel
memutuskan Kertas 1 akan mengajarkan
pengetahuan tentang sejarah dan system bahasa, yang akan disoal dalam bentuk
soalan aneka pilihan iaitu ojektif. Manakala Kertas 2 pula akan menguji
kebolehan mengarang pelajar dalan penulisan karangan. Kemudianya panael akan
membincangkan bentuk-bentuk soalan bagi komponen dalam silibus dan menentukan
jenis kertas soalan, iaitu Kertas 1 Aneka Pilihan dan Kertas 2 Esei. Kemudian
terlibat pula dalam menentukan format peperiksaan esei yang mempunyai dua
bahagian dan pecahan-pecahan itemnya.
Banyak terlibat dalan
mengedalikan Penilaian Tahap Kecekapan PTK
sebagai Pemeriksa, Penilai Pengucapan Awam dan Penggubal Item-Item ujian bagi
PTK
2 5. Penilaian
Tahap Kecekapan PTK
Terlibat dengan
KPM Bahagian Kompetensi sejak mula dilaksanakan di Kementerian. Pada peringkat
awal semasa PTK dilaksanakan dalam bentuk Peperiksaan, pernah dilantik menjadi
Petugas/Pemeriksa Peperiksaan Penilaian
Tahap Kecekapan PTK-SSM kendalian Kementerian Pendidikan Malaysia bagi Negeri
Kedah (2003). Kemudian dilantik sebagai Penilai Kursus PTK DG 44 (2005).
Seterusnya menjadi Penilai /Pemeriksa Pengucapan Awam (TK 3) DG
44, PTK DG 48 TK 4 P&P dan P&T.
Selain itu
dilantik juga sebagai Peggubal Item untuk
diguna pakai dalam mengendalikan
Penilaian Tahap Kecekapan PTK, sejak mula dilaksanakan sehingga
digantikan dengan mod baru. Sebelum dilaksanakan mod baru terlibat dalam penggubalan
item-item mod baru. Item-item yang digubal menjadi panduan spesifikasi yang
diguna pakai dalam urusan penilaian PTK Pegawai Pendidikan Siswazah dalamurusan
kenaikan pangkat dan mengukur prestasi.
No comments:
Post a Comment